Русский Выберите язык  Выберите язык

Председатель ЦИК и делегация ОБСЕ обсудили ход избирательного процесса выборов Президента Украины

19 березня відбулася робоча зустріч Голови Центральної виборчої комісії Михайла Охендовського з делегацією Бюро демократичних інститутів і прав людини Організації з безпеки і співробітництва в Європі на чолі з главою місії зі спостереження за почерговими виборами Президента України 25 травня 2014 року пані Каєтаною де Зулуетою Овтрам.  У заході також взяли участь заступник Голови Комісії Андрій Магера, члени ЦВК Юлія Швець, Ігор Жиденко та керівники деяких структурних підрозділів Секретаріату Комісії.

На початку зустрічі Михайло Охендовський, вітаючи представників БДІПЛ, наголосив, що ЦВК має великий досвід співробітництва з місіями ОБСЄ зі спостереження за різноманітними виборами в Україні.

– Наше співробітництво завжди було плідним і корисним як для Центральної виборчої комісії зокрема, так і для нашої держави загалом. І ми вдячні, що керівництво БДІПЛ ОБСЄ знайшло можливість і цього разу направити місію для спостереження за позачерговими виборами Президента України, – сказав Голова Комісії. При цьому він висловив впевненість, що й нинішня співпраця, як і раніше, стане конструктивною, плідною та корисною для обох сторін.

Згодом відбулося обговорення широкого кола питань, механізмів майбутнього співробітництва та взаємодії, а також перебігу нинішньої виборчої кампанії.

Зокрема, пані Каєтана де Зулуета Овтрам зазначила, що завдання місії, яку вона очолює, полягає в спостереженні за позачерговими виборами Президента України з точки зору їх відповідності зобов’язанням перед Організацією з безпеки і співробітництва в Європі та національному законодавству України. Також вона поінформувала, що БДІПЛ планує направити на ці вибори близько 100 довгострокових спостерігачів, які мають прибути до України 28 березня. Окрім того, країни-члени ОБСЄ погодилися надіслати близько 900 короткострокових спостерігачів. Глава місії повідомила й про те, що в процесі її діяльності буде підготовлено два проміжні звіти, а також підсумковий звіт.

– При цьому ми зацікавлені насамперед у тому, наскільки законно відбуватиметься сам виборчий процес, а не у його результатах, – додала пані Каєтана де Зулуета Овтрам.

Своєю чергою, Михайло Охендовський, характеризуючи регулятивне середовище, в якому проходять нинішні вибори, зазначив, що сьогодні Комісія продовжує керуватися Законом "Про вибори Президента України", прийнятим у 2009 році, який став тоді результатом широкого політичного консенсусу, досягнутого у Верховній Раді України. "У 2010 році саме цей Закон дозволив провести президентські вибори, організація яких була позитивно оцінена і іноземними спостерігачами", – підкреслив він.


Разом з тим, місія ОБСЄ в своєму остаточному звіті за підсумками виборів Президента України 2010 року надала низку рекомендацій щодо подальшого вдосконалення Закону. Але до нинішнього року зміни до нього не вносилися. Проте з призначенням постановою Верховної Ради України від 22 лютого 2014 року позачергових виборів Президента України Центральна виборча комісія вже за кілька днів передала до парламенту свої пропозиції щодо вдосконалення окремих норм, які стосуються позачергових виборів.

– При цьому ми сподівалися, що Закон зазнає невеликих точкових змін, у частині, що стосується підготовки проведення саме позачергових виборів Президента України. Ми виходили з того, що чинний Закон, по-перше, був апробований практикою виборів 2010 року, на його виконання були ухвалені всі необхідні акти Центральної виборчої комісії, роз’яснення, рекомендації, порядки тощо. А по-друге, стосовно Закону склалася чітка та зрозуміла судова практика з розгляду виборчих спорів. Тобто, в цілому порядок застосування Закону «Про вибори Президента України», в тій редакції, в якій він діяв під час виборів 2010 року, був цілком зрозумілим і для організаторів виборів, і суб’єктів виборчого процесу, і для суспільства, – зазначив Михайло Охендовський та додав: "Також ми виходили з того, що змінювати правила гри під час самої гри в контексті виборів є недоречним. Але уникнути таких змін можна було б лише якщо перед нами сьогодні стояло завдання організації чергових виборів. Для підготовки ж позачергових виборів Президента України, які відбудуться 25 травня, існуючих норм Закону було б вочевидь недостатньо".

Проте, Верховна Рада України внесла до Закону «Про вибори Президента України» значно більше змін, ніж пропонувала ЦВК. Ці зміни були ухвалені 13 березня 2014 року. На жаль, станом на 19 березня вони ще не опубліковані, і відповідно не набрали чинності, що своєю чергою унеможливлює їх використання як в роботі Комісії так і в діяльності інших суб’єктів виборчого процесу. "Разом з тим, взявши активну участь в обговоренні внесених до Закону змін на рівні профільного Комітету Верховної Ради України, ми вже зараз заздалегідь готуємо зміни і до Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки виборів, і до цілої низки актів ЦВК, які Комісія перегляне, як тільки Закон буде опубліковано", – поінформував делегацію БДІПЛ Голова Комісії.

Він також висловив надію, що зміни, внесені до Закону, вже під час цього виборчого процесу будуть сприйняті суспільством, а найголовніше – слугуватимуть належною правовою базою для проведення дійсно вільних, чесних та демократичних виборів.

Розповідаючи про перебіг виборчої кампанії на нинішньому етапі, Михайло Охендовський, зокрема, повідомив, що на сьогодні до Комісії надійшло менше 10 заяв щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України у порядку самовисування. Але ЦВК мала підстави зареєструвати лише одну особу, яка дотрималася всіх вимог до оформлення документів, передбачених чинним законодавством.

– Для порівняння можу сказати, що на 23-й день виборчого процесу виборів Президента 2010 року – на 10 листопада 2009 року – Центральною виборчою комісією було зареєстровано 17 з 18 майбутніх кандидатів на пост Президента України, 17 їх уповноважених представників та 1353 довірені особи. На той момент виборча кампанія була вже в повному розпалі. На сьогодні ж, можливо, через внесення до Закону змін, які ще не набрали чинності, чи через якісь інші причини виборчий процес проходить не так активно, як очікувалося на його початку. Лише одна політична партія провела з’їзд, на якому висунула кандидата на пост Президента України. Ще одна офіційно повідомила Комісію про намір провести такий з’їзд 22 березня. Але ми готові до того, що найближчим часом до Комісії продовжать надходити належним чином оформлені документи для реєстрації кандидатів на пост Президента України, – зазначив Голова ЦВК.

У цьому контексті, за його словами, певне занепокоєння викликає майбутнє формування складу окружних виборчих комісій. Члени цих комісій номінуються лише кандидатами на пост Президента України. Кожен з них має право подати по одній особі до складу кожної ОВК. "Зважаючи на те, що мінімальний склад окружної виборчої комісії становить 12 осіб, хотілося б мати й не меншу кількість кандидатів, здатних запропонувати необхідні кандидатури", – сказав Михайло Охендовський.

Разом з тим, якщо таких кандидатур виявиться менше 12 для окремих ОВК, інших членів таких комісій Центральній виборчій комісії доведеться призначати за поданням її Голови. Таке подання буде сформовано на підставі пропозицій членів ЦВК. "В попередній практиці ми жодного разу не призначали членів ОВК таким чином. Сподіваюся, що й цього разу зазначену юридичну можливість використовувати не доведеться", – резюмував Голова ЦВК.

Поінформував Михайло Охендовський делегацію БДІПЛ й ще про одну особливість нинішньої виборчої кампанії. Так, 25 травня 2014 року одночасно з позачерговими виборами Президента України відбудеться й низка місцевих виборів – Київської міської ради, міських голів Києва, деяких обласних центрів, а також низки інших міст України. Тому, за його словами, Верховній Раді України належить ухвалити низку необхідних для цього норм шляхом внесення змін до закону про місцеві вибори.

– Ми сподіваємося, що в парламенті буде знайдено механізм, який дозволить дільничним виборчим комісіям з виборів Президента України одночасно виконувати функції ДВК й з місцевих виборів. Це дозволить значно зменшити відповідні видатки Державного бюджету України, –  сказав Голова Комісії.

Також на 25 травня ЦВК може призначити проміжні вибори народного депутата України у одномандатному виборчому окрузі № 83 (Івано-Франківська область). Підставою для такого рішення є те, що Верховна Рада України достроково припинила повноваження народного депутата, обраного в цьому окрузі, який перейшов на роботу в Уряд.

Водночас, як поінформував Михайло Охендовський, окремі політики сьогодні наголошують на тому, що Конституція України 2004 року, дію якої було відновлено рішенням парламенту, побудована виходячи з використання для виборів народних депутатів України лише пропорційної системи, а отже, на їхню думку, проведення проміжних виборів в одномандатному окрузі є неможливим. Але, на погляд Голови Комісії, виходячи із системного аналізу законодавства, у ЦВК на сьогодні немає юридичних підстав не призначати подібні вибори. "Це питання Комісія розгляне колегіально і, я думаю, ухвалить рішення про призначення проміжних виборів народного депутата України в зазначеному окрузі також на 25 травня", – додав він.

Під час спілкування з представниками місії ОБСЄ Михайло Охендовський торкнувся й надзвичайно чутливого сьогодні питання, яке, без сумніву, вплине на підготовку проведення позачергових виборів Президента України – питання військової окупації  частини території України (Автономної Республіки Крим та міста Севастополь).

– Без сумніву, і АРК, і Севастополь юридично є і залишаться частиною територією України. Тож я переконаний, що і наша держава в цілому, і ЦВК зокрема, мають вжити вичерпних заходів для забезпечення можливості реалізації виборчих прав громадян, які проживають в Криму та місті Севастополь. Конкретні та дієві заходи для цього мають бути визначені як Верховною Радою України, так і Центральною виборчою комісією. Умови для участі у виборах та вільного волевиявлення повинні бути створені для кожного українського виборця незалежно від місця його проживання. Упевнений, що необхідні механізми буде запроваджено у найближчому майбутньому, – наголосив Голова Комісії.

Тривожним сигналом стало й те, що після подій, які сталися на території АРК протягом останніх днів, за поки що неофіційною інформацією, на території автономії під загрозу зриву поставлені місцеві вибори, які призначені на 23 березня та пізніші дати.

– На жаль, нинішня ситуація в Криму суттєво вплине на підготовку проведення позачергових виборів Президента України. Але я сподіваюся, що наша держава зможе вжити адекватних заходів правового реагування, щоб кожен громадянин України, який бажатиме взяти участь у цих виборах, неодмінно мав можливість використати своє активне виборче право, – підкреслив Михайло Охендовський.

Згодом, відповідаючи на численні запитання гостей, він також загострив увагу на тому, що на сьогодні немає юридичних підстав ставити під сумнів можливість проведення позачергових виборів Президента України  25 травня 2014 року. "І якщо зараз говорити про непереборні юридичні виклики для цього виборчого процесу, то я не можу назвати жодного з таких", - додав він.

Довідково. Бюро демократичних інститутів і прав людини Організації з безпеки і співробітництва в Європі (БДІПЛ) є одним із основних інститутів у світі в галузі прав людини. Діяльність БДІПЛ, яке розміщене у Варшаві (Польща), поширюється на Європу, Кавказ, Центральну Азію та Північну Америку.

Бюро сприяє проведенню демократичних виборів і забезпеченню прав людини, терпимого ставлення та недискримінації, а також дотриманню принципу верховенства закону.

19 березня місія БДІПЛ зі спостереження за почерговими виборами Президента України 25 травня 2014 року розпочала свою роботу в Україні. Главою місії призначено представницю Італії Каетану де Зулуету Овтрам. Вона є колишнім членом Палати депутатів та Сенату Італії. Як член парламенту брала участь в 12 місіях зі спостереження за виборами впродовж 10 років, в тому числі як Глава та заступник Глави спостережної місії ЄС, а також як представник Діючого Голови ОБСЄ.

До складу основної групи місії увійшли 17 експертів ОБСЄ. Очікується, що 28 березня до України прибудуть 100 довготермінових спостерігачів, які направлятимуться державами-учасницями ОБСЄ, а безпосередньо в день голосування спостереження здійснюватимуть 900 короткотермінових спостерігачів.

cvk.gov.ua

 

Автор: admin от 19.03.2014
Оценка: 





  
 
  




Вы не можете комментировать!

 

 
Печать | Copyright © 2012, Chernenko Ev. Перепечатка материалов только при наличии активной гиперссылки на vibori.co.ua. | | Контакты
CMS Status-X